Ennaltaehkäise palaminen


Viikonloppuna näin pitkästä aikaa mun rakasta koiraa. Dana asuu vielä muutaman kuukauden vanhempieni luona, mutta pian me pääsemme asumaan saman katon alle. Dana on vähän höntti, menee minne sattuu ja jää jumiin lumen keskelle. Arvatkaa, kuka sen joutuu hakemaan sieltä pois.. :D

Viikonloppuna kävin moikkaamassa beeäffän anoppia, joka täytti pyöreitä vuosia. Mulla ystävä on niin kaunis ja vielä kaiken lisäksi aloittanut hiljattain elämäntaparemontin. Ollaan käyty yhdessä salilla, maisteltu eri ruokia ja juteltu syntejä syviä. Aina lauantaihin saakka. Meidän vertaistuki ei oikein toiminut, kun mulla vaan valu kuola kakkujen päälle ja lopujen lopuksi viihdyin keittiössä liiankin hyvin. Toinen tiskasi ja minä söin ;) 

Yhdessä kaikki on kaksin veroin hauksempaa ja helpompaa jatkaa jo alkanutta matkaa, elämämään kuuluu myös nauttiminen! :)


Onneksi anoppi laittoi juhliin mun hiukset ja ehdin saada postissa kotiin Jennin valmistujaislahjan!

Sunnuntaina en jäänyt tuleen makaamaan vaan suunnattin kohti hiihtolatuja!! Silmät olivat turvonneet kiinni ja olo oli kuin krapulaisella. Taisi olla sokerihumalan aiheuttamaa jälkitautia, mutta siitä selvittiin onneksi vähällä vaivalla :) Hiihtäminen oli erilaista rasitusta kropalle, koska lonkankoukistajat meni jumiin. Ehkä seuraavalla kerralla uskallan hiihtää sen 10km :)


Alkuviikko on mennyt ihan hujauksessa. Töissä sattui pari muuttujaa, joten en ole voinut levähtää kunnolla. Töitä riittää, koska keskiviikkona menin salille PT-treeniin tunnin liian aikaisten. Ei ollut nauru kaukana kun kovalla kiireellä juoksin kotia ja sitten sain tunnin odottaa tekemättä mitään. Toisaalta fiksuna olisin tehnyt ruuat valmiiksi, mutta voimat loppu.

Tänään salilla treenatessa iski sitten todellisuus: Näin vähäisellä unella en yksinkertaisesti voi painaa näin kovaa tahtia ilman loppuun palamista. Huomaamatta join töissä kolme kuppia kahvia ja sitten illalla mietin, miksei uni tule yöllä kolmen aikoihin. Tuijottelen vaan seiniä ja olen ihan kujalla. Asunto on kuin pommi, en ole muistanut ottaa eväitä töihin ja mitäs unohduksia vielä ja ja. 

Siispä lopetin treenin kesken, menin kuntosalin saunaan. Hiljaisuuden keskellä pidin silmiä kiinni 15min tekemättä yhtään mitään. Ei puhelinta, ei ääniä eikä huolia. Mulla on kaikki hyvin, mutta olen nyt kasannut hirveästi olemattomia paineita ympärilleni, joista saan ylimmääräistä painetta hartioille. Oikeasti olen venytellyt liian vähän ja selkä kaipaa hierontaa.

Juuri nyt katselen tätä ruutua silmät ristissä, mutta viimein sain tän rääpystyksen valmiiksi!! Muutaman päivän olen vältellyt tietokoneella olemista ja kiireessä blogi tahtoo jäädä ensimmäisenä hiljausuuteen. Onneksi rauhallista rauhallisempi viikonloppu on edessä ja viimein voin leipoa raakakakkua ja nauttia ystävien seurasta! Koti saa tuoksua tolulle ja siivoan jokaisen kaapin yksitellen järjestykseen! Kamerassa on niin paljon julkaisemattomia kuvia, että niille häätyy myös tehdä jotain! :)

Tehtävää on paljon, mutta en ota asiasta liikaa stressiä! Uskon asioden hoituvan, kunhan ensin saan nukuttua hyvät unet! :)

Instagramin kaappaus @unelmaitsesta


Heippa! Ajattelin pikaisesti tulla ilmoittamaan, että tällä viikolla olen kaapannut @unelmaitsesta tilin haltuuni instagramissa! Mun kuvia siis ilmestyy tulevan viikon aikana tuolla tilillä! :)

Mulla on myös kunnia olla seuraavat 4kk mukana Unelma itsestä -blogin kirjoittajana muiden tyttöjen kanssa! Toivottavasti ensimmäinen teksti saadaan ulos jo tämän viikon aikana!

Mutta pidemmittä puheitta illalla palailen ihan oikean postauksen kanssa, oon vain niin innoissani!!! :)

Kirja, joka ei sovi kaikille


Olen monen monta kertaa ottanut koneen esille, että saisin alkaa kirjoittamaan viimein blogiin tekstiä. Mulla on myös työn alla kirjoittaa Unelma Itsestä -blogiin, jossa mulla on suuri kunnia olla mukana kirjoittamassa muiden tyttöjen kanssa. Mulla on aiheet valmiina, mutta tekstit vielä puuttuu. Heti olen jonku ihmeellisen paineen kerännyt itselleni, vaikka todellisuudessa tuo yhteisö on todella ymmärtäväistä ja hyväksyvää porukkaa, mitä tiedän. Jokainen arvostaa itseään, jokainen arvostaa toista yksilönä, eikä kenestäkään puhuta pahaa. Olen niin iloinen siitä, että mulla ei oikeastaan ole syytä olla näin varautuvainen, koska ketään ei tuomita :)

Toinen hidaste kirjoittamiselle on kirja, jota aloin juuri lukemaan ja mun Twilight- hehkutus sai kovan vastuksen tästä Fifty shades of Gray -kirjasta. Nyt on jotain aikuisempaa luettavaa ja olen kuullut kaikenlaista puhuttavaa tästä, jotka kyllä pitävät erittäin hyvin paikkaansa. Täynnä ronskeja otteita rakkauden täyteisestä elämästä, jos näin hienosti sanoisin ja näin romantikkona hymyilen vain kokoajan ja hihitän itseksieni... Täyttä pornoahan tuo on ensimmäisen 100 sivun jälkeen... :D


Myös muita kirjoja mulla on luettavana: Treenaukseen vähän juttua pakaroista, Voimaruokaa supefoodeista (ihan huippu kirja) ja bloggaamisen mielenkiinnon ylläpitämiseen Blog by the book, joka on osottautunut myös hyväksi kirjaksi. Kun olen nämä saanut luettua niin hyppään jälleen vähän erilaisempaan maailmaan: psykologiseen Torey Haydenin kirjoittamaan Tiikerin lapsi, joka kertoo mielenkiintoisella tavalla mielenterveys asioita ja myös sellaisista tapauksista, joita tapaan työelämässä. Osa kirjoista on fiktiivisiä, mutta myös faktapohjaisia juttuja löytyy kirjoittajan kirjoista. Mielenkiinnolla haluan lukea, saanko oivalluksia vai alkaako ahdistamaan liikaa.

Ja tietty kun haaveilen paljon niin tuskin hytti nro 6 -kirja lamaannuttaa mun matkakuumetta. Kirjassa siis tyttö matkustaa Venäjän halki junalla ja kertoo siitä tarinaa :)

Mulla ei oikeastaan juuri nyt ole sen enempää kerrottavaa, kerrankos sitä tekee kirjoituksen ilman sitä punaista lankaa. Juuri nyt sunnuntai aamuna mun olo on ihan kamala, koska olin eilen 60-vuotis synttäreillä ja söin itselleni sokeriähkyn. Kyllä, en ala valehtelemaan tai selittelemään sen kummemmin, mutta pohditaan asiaa paremmin sitten viikon ruokapäiväkirjan koosteen parissa! Onneksi mulla on maailman ihanin koira piristämässä mun menoa ja lähden "piiskaamaan" itseäni hiihtoladulle anopin kanssa! Huippu idea!

Kiina: Little Venice of Shanghai


Muistelen Kiinan matkoja lämmöllä ja kaipaan tuota ihanaa kulttuuria. Sen vuoksi palattiin Shanghaihin viime kesänä uudestaan kokemaan se, mitä ensimmäisellä kerralla ei ehditty näkemään. Mulla oli merkittynä yksi ainoa kohde, jossa halusin 110% varmuudella käydä ja se oli Kiinan Venetsia, eli Shanghai Venice. Arvatkaa, miksi en näy kuvissa? Koska tuon ainoan kerran ja ainoan hetken makasin hostellilla vatsataudissa ja itkin, koska en päässyt reissulle mukaan.

Ensin en meinannut millään hyväksyä sitä, etten voinut lähteä mukaan, mutta toivottavasti voin kokea tuon paikan historian joskus myöhemmin uudestaan. Onneksi edes Riku kävi siellä ottamassa kuvia. Mulla ei ole tämän enempää kerrottavaa, antaa kuvien puhua puolesta :)

Ruokapäiväkirja, viikko 3

Edellisen viikon sunnuntain aamupala.
Ruokapäiväkirjan pitäminen on joskus oikein hyvä idea, kun etsii syitä esim. vatsan toiminnalle. Joskus on hyvä vain tarkkailla, mitä sitä suuhunsa laittaa ja tulisiko ruokavaliossa jotain muuttaa, että olo olisi vielä parempi! Olen nyt viikon ajan kirjannut ylös kaikki ruokani, jossa näkyy hyvin kiireisen arjen ja löysän viikonlopun erot. Jotain kuvia löytyy, vaikken kaikkea muistannut kuvata. Jätin pois mausteet ja veden juonnin, joten olkaa hyvä!

Maanantai: herätys 7.00
Aamupala 8.00: Chia-siemenet kaurajuomassa liotettuna yön yli, mustikkaa, lucuma ja luomu mangosose.
Lounas 11.00: Jauheliha-tomaatti-inkivääri-paprika sekotus, tumma spagetti, salaatti öljyllä (kurkku, lehtikaali, minttu)
Välipala 13.30: Puolikas omena
Välipala 15.00: Raejuusto, itse tehty mustikkakeitto ja mustikat.
Salin jälkeen 17.00: Palautusjuoma (päärynä-lime)
Päivällinen 18.00: Jauheliha-tomaatti-inkivääri-paprika sekotus, tumma spagetti, salaatti öljyllä (kurkku, lehtikaali, minttu)
Iltapala 21.00: Luonnonjojurtti, luomu mangosose, pähkinä-goji-inka-rusina sekotus ja omena.


Tiistai: herätys 7.15
Aamupala 8.00: Vihreä aamupuuro- chia-siemen liotettuna kaurajuomaan, omena, öljy, spirulina, hampunsiemen, lucuma ja maca.
Lounas 11.00: Jauheliha-tomaatti-inkivääri-paprika sekotus, tumma spagetti, salaatti öljyllä (kurkku ja lehtikaali)
Välipala 15.00: Vihreä aamupuuro- chia-siemen liotettuna kaurajuomaan, omena, öljy, spirulina, hampunsiemen, lucuma ja maca.
Päivällinen 17.00: Maitorahka, luomu banaanisose, omena, goji-rusina-mulperi-inka sekoitus +hampunsiemenet.
Salin jälkeen 19.00: palautusjuoma (mansikka-vanilija)
Iltapala 20.00: 3 kanamunaa, cashewpähkinä, tomaatti ja kurkku.


Keskiviikko: herätys 7.15
Aamupala 8.00: Mansikka skyr (kiireinen aamu!) Puoli kymmenen aikoihin kahvi.
Lounas 11.00: Lohta, uunivihannekset, vihersalaatti, pieni leipä kurkulla ja kahvi. (Työpaikkaruoka)
Välipala 16.00: Suklaa pudding, maito, mustikka, cashewpähkinä ja gojimarja.
Salin jälkeen 17.30: Palautusjuoma (mansikka-vanilija)
Päivällinen 18.15: Mutakakku + persikka bonne, banaani, omena ja goji-rusina-mulperi-inka sekoitus.
Iltapala 21.00: Jogurtti, persikka bonne, puolikas omena, vähän goji-rusina-mulperi-inka sekoitus +siitepöly.


Torstai: herätys 7.00
Aamupala 7.15: Mansikka smoothie (mansikka, omena, öljy, proteiinijauhe, lucuma, maca, karpalojauhe ja kaurahiutaleet) Kahvi 9.15.
Lounas 11.00: Kookos-kana keitto nuudelilla. Salaatti, pieni leipä ja kahvi (työpaikkaruoka)
Välipala 13.15: Mansikka skyr.
Välipala 16.00: puolikas rahka, banaani ja luomu banaanisose.
(Tässä välissä PT-treeni, jossa mun niskat meni täysin tukkoon. Selvästi liian vähän vettä ja energiaa päivän aikana ja torstai oli todella väsyttävä päivä, joten ottakaamme tästä oppia: oma ruoka töihin, vaikka olis kuinka hyvää ruokaa! Ja liian vähän energiaa oli jalkatreeniin..)
Salia ennen 17.00: vesimeloni latari
Salin jälkeen 18.15: palautusjuoma (päärynä-lime)
Päivällinen 20.00: Tomaatti-punainen linssi keitto, inkivääri, salaatti öljyllä (lehtikaali, kurkku, paprika ja salaatti)
Iltapala 22.00: Mansikka smoothien loppu (mansikka, omena, öljy, proteiinijauhe, lucuma, maca, karpalojauhe ja kaurahiutaleet)


Perjantai: herätys 7.00
Aamupala 7.15: Puolikas rahka, banaani ja luomu banaanisose.
Lounas 11.00: Tomaatti-punainen linssi keitto, inkivääri, salaatti öljyllä (lehtikaali, kurkku, paprika ja salaatti)
Välipala 13.00: Muutama lusikallinen koulussa oppilaiden tekemää makaroonilaatikkoa ja banaani-omena rahkaa.
Välipala 15.00: Quest Barin brownie proteiinipatukka.
Päivällinen 17.00: Tomaatti-punainen linssi keitto, inkivääri, salaatti öljyllä (lehtikaali, kurkku, paprika ja salaatti)
Iltapala 20.00: Vesimeloni soodavesi, Kahvila makian Smörre: Vaalealeipä, kastike, puolikas kanamuna, katkarapuja ja salaatinlehti. (Ei toki yhtään harmittanut katella kaverin kaakaota vaahtokarkeilla.. Mutta olisin toki voinut valita huonommin!)
Myöhäinen ruoka 23.00: Jogurtti, banaanisose ja banaani.


Lauantai: herätys 12.15
Päätettiin pikkuveljen kanssa, että pidetään lauantaina tammikuun ensimmäinen "herkkupäivä!" Vaikka me luvattiin, että uusi vuosi olisi kuun ainoa, mutta päätettiin kaverin kanssa lähteä lauantain brunssille Tubaan.  Aamupala ja lounas 13.00 meni yhdellä kerralla ja annos koostui aasialaisesta ruuasta. Suosikkina erityisesti friteerattu kukkakaali ja salaatinlehti seesaminsiemenillä. Jälkiruokana pala "munkkia" ja yksi keksi. Tässä kaikki. Itse ainakin olen tyytyväinen ja olo oli oikein keveä, vaikka pari tuntia nautittiin ruuasta ja höpöteltiin elämästä! :)

Ennen aikoinaan olisin hakenut 100x uudestaan kaikkia, en olisi koskenutkaan salaattiin ja jälkkäriksi olisin ottanut hedelmien sijasta jäätelöä ison kipon murskatuilla kekseillä. Reissun jälkeen tietty makuunin kautta kotia ja kilon karkin jälkeen hirveä morkkis.. Että on tässä jotain opittu! :)


Välipala 17.00: Datorade-juoma (5 taatelia +vesi)
Päivällinen 19.00: kolme kanamunaa + pähkinöitä ja papuja.
Iltapala 23.00: Raejuusto 2%, omena, banaani, kaakaonibs ja itse tehty mustikkakeitto.


Sunnuntai: herätys 12.30
Aamupala 13.00: Banaani, itse tehty mustikkakeitto, persikkasose, raejuusto 2%, nibs, karpalojauhe ja omena. Ruuan jälkeen bulletproof-kahvi ja vaahdotettu maito. (MTC-öljy ja kahvi sekaisin blenderiin)
Treenin jälkeen 15.00: Palautusjuoma. (Päärynä-lime)
Välipala 15.15: Kokeiltiin Jennin kanssa pieniä annoksia eri juttuja: Dacorade juoma, Vanilija pudding, mustikka-avocado-proteiinijauhe. Kaikkia pieni annos.
Välipala 16.30: Banaani.
Päivällinen 20.15: Jauheliha 10%, cashewpähkinää, täysjyväriisi, bataatti-paprika-kesäkurpitsa-papu-punasipuli-porkkana vihanneksia uunissa, salaatti (kurkku, salaatti ja lehtikaali.)


Sellainen viikko ruokailua, mitenkäs teillä? Nyt olen erityisesti nauttinut ruuasta ja sen tekemisestä, en stressaa ja pidän kaapissa aina ruokaa valmiina! Töissäkin on ruokaa tarjolla, jos jostain syystä omat eväät unohtuu tai jää tekemättä. Tällä viikolla kävin viisi kertaa salilla ja kävelin päivittäin väh.30min, joten ruokaa sai mennä aika reilusti, ettei energiat laskenu! PT-treenin kohtalon kerroinki tuossa jo, mutta ensiviikolla olen astetta viisaampi ennen todella kovaa treeniä.

En punnitse ruokia, koska takaraivossa on aika hyvin muistissa noin-painot ja jokaisen ruuan punnitseminen ei kuulu elämäntapaan. Voisin kuitenkin joskus sitä harrastaa hyvän valmentajan kanssa ja nykyisin kuuntelen enemmän kehoa. Kunhan muistaa proteiinin lisäksi katsoa rasvat ja hiilarit ruualle, joskus hiilarit jää mulla liian alhaisiksi treenin jälkeen..

Mun ruokarytmiin kuuluu 5-6 ruokaa päivässä riippuen, kuinka pitkään valvon tai miten töissä menee. Yleensä mulla on aina välipalaa mukana, mutta hätätapauksessa Quest Bar on pidentämässä näläntunnetta. Muuten ahmisin kaikki kadulla tulevat pikkulapset suuhuni. Töissä juon ihan liikaa kahvia ja söin liian vähän karpaloita! Nyt kun kirjoittelin tätä niin huomasin, etten ole tehnyt smoothieita niin paljon kuin viime viikolla ja tällä viikolla en tehnyt kertaakaan tuorepuuroa töihin! Teen sitä monesti aamuisin helpottamaan arkea, kun illalla laittaa ruuat valmiiksi! Perjantaina iski viimein järkyttävä makeanhimo pitkästä aikaa, mutta ylimääräisellä ruualla sain pidettyä karkit kaupassa. Parannettavaa löysin jonkin verran, mutta pääsääntöisesti olen ihan tyytyväinen viikon ruokailuun. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan en vetänyt "herkkupäivää" överiksi!

Omat eväät on mulle ehdoton ehto pysyä hyvän ruuan parissa, teen yhdellä kerralla kolmen päivän ruuat sekä töihin lounaalle, että kotiin. Työruolailussa kun on helppo napata se tuore leipä juustolla ja tarjolla on myös ihania jälkiruokia.. Kuitenkin sain pidettyä hermot kasassa suklaakakun kohdalla.

Ensiviikolla kirjoittelen edelleen ylös ruokia, kiinnostaako ketään tällaiset ruokapäiväkirjat? (Tällaista ruokaa on syöty jo jonkin aikaa ja on pitkän, kivisen taipaleen tulosta!) :)

Seuraa Facebookissa

Bloggerin lukijat